Melle Jutte, R&B-artiest en producer uit Amsterdam, heeft altijd al een nieuwsgierige geest gehad als het gaat om nieuwe technologieën. Samen met Open Culture Tech duikt hij in een experiment om vier tot vijf nieuwe nummers te componeren, waarbij voor elk nummer een ander AI-tool wordt gebruikt. Tot nu toe heeft Melle drie nummers geschreven, met behulp van drie verschillende methoden. Al deze nummers worden door Melle in een live show gepresenteerd om te onderzoeken hoe deze nieuwe vorm van componeren werkt in een live context.
Zijn eerste experiment was met Suno, een populaire AI-tool die muziek genereert. Melle liet Suno een muziekstuk genereren en speelde het vervolgens zelf op zijn instrumenten. Hoewel hij er zijn eigen draai aan gaf, voelde het vooral alsof hij de muziek van iemand anders nadeed. Het proces was technisch indrukwekkend, maar artistiek minder bevredigend. Het gaf hem een gevoel van beperkte controle, wat zijn creativiteit hinderde. Desondanks blijft Melle experimenteren met Suno om te zien of hij uiteindelijk een bevredigend resultaat kan bereiken door de juiste balans te vinden tussen de gegenereerde basis en zijn eigen instrumentale invloed.
Vervolgens probeerde hij Magenta, een AI-tool die enkele MIDI-beats en melodieën genereert. Ondanks de interessante mogelijkheden vond Melle het resultaat vaak droog en willekeurig. De gegenereerde beats en melodieën hadden weinig samenhang, en het gebrek aan samenhang betekende dat hij veel tijd moest besteden aan het aanpassen en samenstellen van de gegenereerde muziek.
Het derde experiment bracht hem bij Udio, een tool die vergelijkbaar is met Suno. In plaats van de gegenereerde muziek te spelen, splitste Melle de audiotracks en gebruikte hij de individuele tracks als samples. Dit gaf hem de vrijheid om te spelen en te experimenteren met geluiden op een manier die hij zeer inspirerend vond. Het manipuleren van de samples geeft hem de mogelijkheid om echt creatief te zijn, zonder zich beperkt te voelen door de oorspronkelijke structuur van de gegenereerde muziek.
Voor de andere experimenten is Melle nieuwsgierig naar het potentieel van MIDI in een minder willekeurige setting. Hij overweegt om te spelen met tools zoals ChordChord, AIVA en MusicLang, en wil ook verkennen wat hij kan bereiken bij het schrijven van teksten met behulp van ChatGPT. Hij is vooral benieuwd hoe deze tools kunnen bijdragen aan een meer gestructureerd en coherent creatief proces, terwijl hij toch de vrijheid behoudt om zijn eigen artistieke visie te volgen.
Melle's onderzoek richt zich bewust op het artistieke potentieel van generatieve AI-technologie, waarbij hij - in tegenstelling tot Eveline Ypma's Open Culture Tech-project - van tevoren geen aandacht besteedt aan copyright en gebruiksvoorwaarden. Melle is zich bewust van de risico's en ethische dilemma's die gepaard gaan met het gebruik van AI, maar zijn focus ligt op het vrij verkennen van de artistieke mogelijkheden. Reflectie op de complicaties van zijn creaties volgt pas nadat de muziek is gecreëerd.