Vorige week was ESNS 2024, het internationale muziekconferentie- en showcase-festival waar jaarlijks ruim 350 Europese artiesten optreden en ruim 40.000 bezoekers trekken. Open Culture Tech was aanwezig op ESNS 2024 om backstage met artiesten de standpunten en meningen over nieuwe technologie zoals AI, Augmented Reality en Avatars te bespreken. Het Open Culture Tech-team werd ook door Effenaar Labs uitgenodigd om deel te nemen aan een paneldiscussie over de waarde van meeslepende technologie voor livemuziek. In dit artikel delen wij de interessantste backstage gesprekken, ervaringen en conclusies van ons panel.
Credits: Calluna Dekkers
De ESNS-conferentie vindt ieder jaar plaats in de Oosterpoort, een van de muziekzalen in Groningen. Maar dat is niet waar de meeste artiesten rondhangen. Deze vind je in de Artist Village, een backstage tent vlakbij de conferentie. Het team van Open Culture Tech stond midden in de Artist Village met diverse prototypes die tot veel verschillende gesprekken, discussies en brainstorms leidden met diverse Europese artiesten.
De eerste conclusie is dat weinig artiesten met nieuwe technologie zoals AI of AR werken. Ze hebben er geen tijd voor, het is vaak te duur of ze weten niet hoe ze moeten beginnen. Zelfs een lichtplan was voor veel artiesten een luxe. De meeste artiesten waren niet bang dat AI hun baan als live artiesten op het podium zou overnemen. Veel kunstenaars stonden sceptisch tegenover de creatieve mogelijkheden van veel technologische hulpmiddelen. Met name rond het risico van verlies van privacy en intellectueel eigendom.
De gesprekken met artiesten veranderden op het moment dat we hen vroegen zelf met aanvragen te komen, ongeacht budget of technische beperkingen. Wat als ze alles konden doen wat ze wilden? Deze brainstorms hebben veel interessante input opgeleverd die we proberen op te nemen in onze Open Culture Tech-toolkit. Zoals een bedieningspaneel (bijvoorbeeld via MIDI of voetpedaal) om visuals aan te sturen. Of een eenvoudige applicatie om 2D-afbeeldingen (bijvoorbeeld albumhoezen) te vertalen naar een driedimensionale versie die je kunt animeren voor een video of in Augmented Reality kunt plaatsen.
Naast de artiesten die weinig behoefte hadden aan immersieve technologie zoals AI of AR, waren er veel artiesten die dat wel hadden. Uit de ‘wat als’-brainstorms blijkt dat veel artiesten graag willen experimenteren met nieuwe technologie in hun liveshows, maar daar niet de middelen voor hebben.
Ook waren er veel interessante gesprekken met artiesten die al met nieuwe technologie bezig zijn, zoals de Poolse band Artificialice. Ze gebruiken onder meer 3D-scans (LiDAR) van zichzelf en hun slaapkamers en verwerken deze in hun kunstwerken. Of Wax Museum uit Berlijn. Met hun nieuwste album brengen ze ook een 8-bit versie van hun muziek uit en een online videogame waarin de bandleden als game-karakters verschijnen. In het spel moet de speler op zoek gaan naar een gestolen discobal.
Dit verhaal zou zich heel goed kunnen lenen voor een mobiele AR-ervaring tijdens hun concert waarbij het publiek gezamenlijk op zoek kan gaan naar een verborgen Discobal in de zaal. Een virtuele zoektocht zoals in Pokémon Go. Het ‘verbergen’ van 3D-objecten is dan ook een feature die we zeker gaan onderzoeken in de AR-app van Open Culture Tech.
Credits: Casper Maas
Het Open Culture Tech-team was ook uitgenodigd voor een panel georganiseerd door Effenaar Lab. Met het Hybrid Music Vibes programma biedt Effenaar Lab talenten de mogelijkheid om te onderzoeken hoe nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan hun kunstenaarschap. In het panel zaten Julia Sabaté en De Toegift als deelnemers van het Hybrid Music Vibes programma, hun manager en Joost de Boo namens Open Culture Tech. Het panel besprak het belang van cross-over samenwerkingen, het belang van educatie en het delen van ervaringen.
Het Hybrid Music Vibes programma van Effenaar Lab is een inspirerend programma waarin deelnemers waardevolle experimenten uitvoeren die we graag delen in deze nieuwsbrief.
Lees meer over Julia Sabaté: