Thunderboom Records is ‘s werelds eerste platenlabel voor robots. Het klinkt waarschijnlijk als de grootste nachtmerrie voor elke muzikant. Want wat hebben muzikanten aan robots die ook muziek kunnen maken en op het podium kunnen staan? Voor Max Tiel en Joost de Boo was precies deze vraag de reden om Thunderboom Records op te richten.
WAIVE is een AI-gedreven DJ tool die geluiden gebruikt uit het audio-archiefmateriaal van Beeld & Geluid.
Thunderboom Records is drie jaar geleden opgericht als stichting om ervoor te zorgen dat nieuwe technologie altijd een toevoeging blijft op onze menselijke creativiteit. Zoals Max het zegt: “Wij willen ervoor zorgen dat de nieuwste technologie, zoals AI, onze creatieve expressie zoveel mogelijk verrijkt en de positie van muzikanten in de muziekindustrie hierdoor juist versterkt wordt. We hopen te voorkomen dat nieuwe technologie een bedreiging vormt voor het creatieve proces van muzikanten.”
Dit doet Thunderboom Records door creatieve technologie-concepten te ontwikkelen en te testen, samen met muzikanten en hun publiek. Dit zijn bijvoorbeeld virtuele robot-artiesten die samen met menselijke artiesten nieuwe muziek uitbrengen. Maar ook unieke tools waarmee een DJ live back-to-back met een AI systeem kan draaien en hier creatieve suggesties door krijgt aangereikt.
Fi is een AI-gedreven virtuele artiest die samenwerkt met menselijke muzikanten. Fi heeft een uniek fluide uiterlijk.
Betekent dit dat elke muzikant met AI moet gaan werken? Absoluut niet. “Nieuwe technologie gaat een steeds grotere rol spelen in de muziekindustrie en wij willen vooral muzikanten helpen om deze technologie goed en veilig te benutten.” Simpel gezegd helpt Thunderboom Records muzikanten om beter met technologie om te gaan en hier voordeel uit te halen.
Deze missie is ontstaan vanuit het idee dat technologische ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie en avatars, amper te remmen zijn en de muziekindustrie de komende jaren nog ingrijpender zal veranderen dat ze nu al doen. Deze nieuwe ontwikkelingen nemen risico’s met zich mee en het is belangrijk dat artiesten hiervan op de hoogte zijn, zegt Joost.
Joost (links) en Max (rechts) tijdens de Audio Collaborative conferentie in Londen 2022.
“Het is niet altijd duidelijk welke data wordt gebruikt om een AI systeem te bouwen en het is ook niet altijd duidelijk wat er met het intellectuele eigendom van de eindgebruikers gebeurt.” Het is voor gebruikers vaak ook onduidelijk waarom AI bepaalde teksten, plaats of melodieën creëert. “Er zijn veel gevallen bekend waarin de AI zelfs racistische en seksistische teksten, plaatjes of muziek genereert”.
Om muzikanten weerbaar te maken in de snel veranderende muziekindustrie geven Max en Joost daarom workshops en spreken ze regelmatig op conferenties en scholen. “Het Open Cultuur Tech project is voor ons een mooie manier om onze missie verder uit te dragen en samen met muzikanten te werken aan een duurzame muziekindustrie waarin publieke waarden centraal staan en waarin iedere muzikant de kans krijgt om op een veilige en kritische manier te werken met de nieuwste technologie”.
Kijk voor meer informatie op www.thunderboomrecords.com
*Dit artikel is de eerste in een reeks artikelen waarin de intiatiefnemers van Open Cultuur Tech worden geïntroduceerd.
Comments